Slut Walk Shaming och näthat


Jag brukar vanligen ha mellan 20 och 30 som kommer in på min blogg dagligen. Idag har jag haft över 2 500, varför? För att Facebookgruppen ”Vita Kränkta Män” valde att länka till mitt inlägg om Slut Walk där jag kritiserar dem för att förvränga polismannens ord där han i essens säger ”Tar ni på er slampiga kläder så ökar risken för att ni blir våldtagna”. Slut Walk har tolkat detta som att man lägger skulden på offret vilket är en långsökt tolkning. Facebookgruppen valde då att skriva följande om mitt inlägg:

En naken kvinna bland män är som en nazist bland svarta. Så sluta klä er utmanande kvinnor ifall ni inte vill få stryk.

Detta då jag liknar slampig klädsel ute på stan med nazi-klädsel bland invandrare. Vad har hänt i komentarsfältet då? Tja, här är lite näthat som vi hört mycket om:

 Äcklet och jubelåsnan borde fundera på att aldrig gå ut på krogen med pengar på fickan igen för de vet ju alla att det är mest män och killar som blir misshandlade och rånade på stan ofta i samband med krogbesök och då bör man ju inte provocera som man genom att ta med sig plånboken – någonsin.

Eller detta:

jaa herr holman… om man uttrycker ett sånt otroligt stört tänkande som du så får man väl ändå lite skylla sej själv om man blir nedkörd med huvet före i en flismaskin?

Näthat är inte något som bara riktas mot kvinnor. Att kritisera en rörelse för att ha fel i sak (inte i åsikt) är tydligen samma som att påstå att jag hatar kvinnor. Jag vet inte hur detta kom till sig men intressant är det.

37 responses to this post.

  1. Posted by Lavazza on 22 mars, 2012 at 08:38

    Ett tips från bloggaren Yohami:

    ”So. To sum this up, debate is possible when all the parties are open and willing. When male/female dynamics are involved, debate only makes sense when the male is in a position of power, but if he is, debate is unlikely because of that same dynamics.

    As for the blogosphere, I decided to disengage whenever there’s a win/lose fight/alerted state. No more mud fights for me. Im avoiding all of it. Like UMSLO said, it’s good for my health.”

    Svara

  2. Posted by Gunnar (D.U.) on 22 mars, 2012 at 09:04

    Jag har läst ditt gamla inlägg om ”Slut walk” och förstår vad du menar där om att ens handlingar påverkar utfallet av livet mer eller mindre, oavsett om man tycker det är rätt eller inte!
    Men det var nog olämpligt av dig att göra en jämförelse med nazistkläder – verkar som det gav mental kortslutning hos en del, så de inte kunde ta till sig innebörden i din text.

    Jag antar att de flesta av de som kritisera dig så hårt och onyanserat för ditt inlägg ändå låser sitt hem när de går hemifrån, låser sin bil när de parkerar den i stan, låter bli att lämna kvar mobil / laptop / surfplatta / plånbok synligt i sin parkerade bil inne i city, etc, för de inser att sådana handlingar kan få konsekvensen att man blir bestulen – fast det inte bör vara så.
    Likaså finns det vissa parker och andra områden i storstäder som man inte går igenom ensam på natten, oavsett kön, för man vet att risken för överfall / rån är allt för hög där. Det bör inte vara så, men verkligheten är ändå så…

    Men när det gäller vissa områden som radikalfiminismen drivit hårt ska helt plötsligt inte handling alls kunna påverka utfallet det minsta lilla – är verkligen skrämmande att se vilken onyanserad hätsk och hatiskt stämning det ger upphov till!
    Att man inte kan skilja på hur det teoretiskt BÖR vara och hur verkligheten ändå är, fast vi inte vill ha det så!

    Det BÖR inte vara så att man kan drabbas av något brott i vårt samhälle alls, men det är naivt att tro att vi skulle kunna helt eliminera att det begås brott i samhället!
    Och vissa brott kan man signifikant minska risken att drabbas av, beroende på ens egna handlingar – men att den insikten då inom radikalfeminismens område så direkt och onyanserat vänds till kvinnohat är otäckt och skrämmande!

    Samt väldigt otrevlig stämning vi fått i samhället att så stor mängd folk inte kan förstå att det är en försvinnande liten del av männen som begår våldtäckt, utan att man påför det som en handling / brott i stort alla män gör!
    Samt att det även finns kvinnor som begår dessa otrevliga brott.

    Att man inte kan förstå att det finns en liten mängd både kvinnor och män som gör ruttna saker och begår brott, men att man måste skilja dessa från den stora mängden kvinnor OCH män!

    Ibland kan jag känna mig lite uppgiven inför hur radikalfeminismen påverkat vårt samhälle och fått så många människor att på djupet tro att män generellt är så ruttna, hotfulla och onda i sitt beteende, när det inte alls är så! Samt fått så många kvinnor att tro att inom vissa områden ska de naivt kunna bete sig precis hur som helst, utan att det ska finnas den minsta risk för att det påverkar deras liv – att kvinnor på något sätt ska vara skyddade från att behöva drabbas av konsekvenser av sitt handlande, vara skyddade ifrån att det finns en liten klick individer i samhället som tyvärr begår brott…

    Svara

    • Jag håller med om att jag gjorde en onödig jämförelse till nazismen, där kunde jag valt en bättre jämförelse helt klart.

      Svara

    • Posted by Alie on 26 mars, 2012 at 15:14

      Hej, du säger att det är väldigt få män och kvinnor som våldtar, min fråga tillbaka är; har du en aning om hur stort mörkertal det är när det gäller våldtäkter som anses vara den mest underrapporterade gruppen av våldsattentat?

      Runt 10-20% rapporteras in. Och ändå ligger Sverige näst högst i världen med våldtäkter. 10-20% beräknas vara 50/100 000 som rapporteras in, så kan du ju tänka dig hur många det egentligen är som blir våldtagna.

      Folk gör inte en stor grej av våldtäkter för att vara märkvärdiga, vi gör en stor grej av det för att det är en fruktansvärd sak att råka ut för och för att vi oftast blir våldtagna av folk vi känner eller är bekanta med.

      Att säga att vissa saker är som de är för inte utvecklingen framåt, genom att säga att verkligheten ser ut såhär och att det bara är att gilla läget så hjälper inte ett dugg (nej jag vet att du inte sa ”gilla läget” men du sa heller inte ett ord om hur saker sa förändras förutom att man ska vara mer ”försiktig”, det är inte konstruktivt alls).

      Istället måste vi öppna ögonen och inse att det är ett stort problem, som inte blir mindre eller försvinner om vi rycker på axlarna och vi måste tillsammans lösa det. Människor måste sluta våldta, människor måste förstå att vem som helst kan våldta, inte bara monstret i busken som i alla fall jag som kvinna blivit varnad för hela mitt liv.

      Lustigt nog blev jag aldrig varnad för pappan till pojken jag satt barnvakt åt, eller den den trevlige äldre brodern till min klasskamrat.

      Anledningen att detta räknas som ett kvinnoproblem är för att än så länge är de flesta anmälda våldtäkterna män som våldtagit kvinnor. Om ni som män vill att fler män ska träda fram måste ni, precis som vi måste, värna om era medmänniskor och stötta, visa att ni tar avstånd från våldtäkt, även om våldsförövaren är er egen vän. Lita på den som säger att den blivit våldtagen, inte skratta och tro att det inte händer.

      För jag kan säga att det är i princip ingen som anmäler en våldtäkt på falska premisser, som jag sa ovan så är det faktiskt så att alldeles för få anmäler våldtäkter som sker.

      Att säga att klädvalet spelar nån roll är att ursäkta förövaren, ge dem fritt spelrum.

      Svara

      • Några få poänger här.

        Vill gärna ha studien du hänvisar till angående hur många som blir våldtagna per år tack. Jag kan också slänga ur mig en siffra om jag vill och jag vet att feminister har slängt sig med att 1/4 kvinnor blir våldtagna per år vilket inte är sant.

        Och jag vet inte att det är en fruktansvärd sak att råka ut för tror du? Jag har ingen aning om vad som händer? Jag har aldrig råkat ut för något sådant?

        Anledningen till att män inte vågar träda fram är att män inte anses kunna bli våldtagna av kvinnor utan endast tvärtom. Män blir utskrattade istället och man anser att ”en man med stånd är en man som vill” och vart, om nu samhället skulle vara accepterande av män som offer, ska då dessa män vända sig när de behöver skydd? Vilken mansjour tar in en man som behöver komma ifrån sin våldsamme kvinna?

        Det är skillnad på att beskriva hur saker bör vara, hur de är och vad som kan göras för att överbrygga det gapet. Jag har inte svaret på den sista frågan tyvärr. Hade jag haft det har jag skrivit ut det.

        Vad jag vet är att människor måste sluta våldta och det enda sättet är att inse att detta inte går att lösa med några blinda idéer om att det bara skulle vara ett uttryck för makt! Vi måste se det som en mer komplex handling än så, endast när vi förstår handlingen kan vi komma åt problemet.

        ”För jag kan säga att det är i princip ingen som anmäler en våldtäkt på falska premisser, som jag sa ovan så är det faktiskt så att alldeles för få anmäler våldtäkter som sker.”

        För att riktiga våldtäkter inte blir anmälda så betyder inte det att det inte finns en uppsjö med falska våldtäkter. Borgström sa t ex att en kvinna inte alltid kan veta om det förekommit brott, men hur ska då mannen som ”våldtar” veta att han begår ett brott? Brott måste ha uppsåt. Kolla alla de högprofilerade männen som den senaste tiden fått upprättelse efter våldtäktsanmälningar. Assange har fortfarande inte blivit åtalad för något brott eller ens anmäld för ett brott faktiskt. Det hela är en fars som går ut på att någon makt och karriärkåt ska kunna klättra i karriären genom att visa sig tuff och stark. Problemet är att man inte för statistik över falskanmälningar vilket är väldigt märkligt för mig med tanke på hur enkelt det är att komma undan med det.

        ”Att säga att klädvalet spelar nån roll är att ursäkta förövaren, ge dem fritt spelrum.”

        Ge dem fritt spelrum hur? Jag säger samtidigt att man ska ha stränga lagar mot dem som våldtar, jag bryr mig inte om det är en man eller kvinna som gör detta. Jag förespråkar inte att någon ska bli ifrågasatt om de pga sitt klädval blev våldtagna precis som att de som inte låser sitt hem ska bli ifrågasatta om de inte bad om att få inbrott.

      • Posted by Alie on 28 mars, 2012 at 21:08

        BRÅ http://www.bra.se/bra/brott–statistik/valdtakt-och-sexualbrott.html, ska se om jag hittar studien där det stod om Sverige som en av de länderna med högst antal våldtäkter.

        Nej, jag vet inget om din personliga bakgrund David, nu var iofs inte mitt svar riktat till dig heller utan till Gunnar (som skrev lite annat än du skrev).

        ”Vilken mansjour tar in en man som behöver komma ifrån sin våldsamme kvinna?”
        http://www.mansjouren.se/ iaf enligt deras beskrivning, och de har funnits sedan 1987 enligt egen utsago. Jag tror du underskattar de resurserna som faktiskt finns. Kvinnojourerna (som startats av kvinnor) har funnits sedan 70-talet pga att det fanns ett behov för dem, och det finns det fortfarande idag.

        ”Borgström sa t ex att en kvinna inte alltid kan veta om det förekommit brott, men hur ska då mannen som “våldtar” veta att han begår ett brott? ”
        Om du som person har sex med en person som knappt är vid medvetande, då bör du nog vänta till dagen därpå så du är säker på att den andra/andre personen verkligen vill ha sex med dig. Annars får du väl fråga? Det finns fall med människor som vaknat och insett att de varit med om sexuella händelser under nattens gång utan att de på något vis gett sitt medgivande till det, de flesta för fulla eller drogade för att kunna ge sitt medgivande. Tycker du det är rätt att utnyttja en sån situation? Är det inte bättre att vänta till dagen efter?

        ”Problemet är att man inte för statistik över falskanmälningar vilket är väldigt märkligt för mig med tanke på hur enkelt det är att komma undan med det.”

        Sist jag såg en uppskattning så var det ca 1,2%, dvs samma som för andra brott. Jag vet att några slänger sig med siffror runt 30-40% vilket är absurt.

        Det är jättetråkigt att män bemöts lika dåligt som våldtäktsoffer som kvinnor, jag tror vi kan enas om att offer för våldtäkter generellt sätt måste bemötas bättre och tas på allvar och att saker som kön, klädsel, sexuell bakgrund, relation till förövaren etc inte på något vis får användas för att smutskasta offret.

        En sak är dock säker, en man blir inte misstrodd pga hans kläder och SlutWalk handlar om just det pga vad polismannen i Toronto sa. Det handlar om hur många anser att kvinnor som har på sig vissa kläder måste förstå att det är därför de blir våldtagna.

        Det är det fortfarande inte.

        Med spelrum menar jag inte dig, jag menar det polisen sa, att kvinnor kan undvika (helt eller delvis) att bli våldtagna om vi klär oss mindre slampigt, det ger ju förövarna större spelrum eftersom det innebär att offren blir misstrodda för att de klätt sig fel.

      • (Sitter vid en amerikansk dator just nu, sa har inte aao, hoppas du kan forsta mig i alla fall)

        ”ska se om jag hittar studien där det stod om Sverige som en av de länderna med högst antal våldtäkter.”
        Detta stammer, vi ligger tydligen tva. Endast Gana ligger fore oss. Tror du det beror pa att fler valdtakter begas har i forhallande till andra lander, att vi ar battre pa att anmala, vidgat valdtaktsbegrepp, nagat annat eller en kombo?

        ”Nej, jag vet inget om din personliga bakgrund David, nu var iofs inte mitt svar riktat till dig heller utan till Gunnar (som skrev lite annat än du skrev).”
        Da forstar jag.

        ”http://www.mansjouren.se/ iaf enligt deras beskrivning, och de har funnits sedan 1987 enligt egen utsago. Jag tror du underskattar de resurserna som faktiskt finns. Kvinnojourerna (som startats av kvinnor) har funnits sedan 70-talet pga att det fanns ett behov för dem, och det finns det fortfarande idag.”

        Och om jag inte bor i Uppsala? Mansjouren har aven inget statligt stod utan endast mindre kommunalt. En man som ar utsatt for psykisk eller fysiskterror i hemmet har ingenstans att vanda sig till i realiteten. Det lilla som Mansjouren kan erbjuda ar inte nog tyvarr. Laste aven nagonstans att hon som startade kvinnojourerna i England markte att kvinnorna som kom till hennes jour inte var nagra anglar sjalva och hon bestamde sig for att oppna en jour for man men blev motarbetad av organisationen hon startat fran borjan. Jag hittar dock inte min kalla pa detta, men du kanske kanner till historien sjalv?

        Sen har vi problemet att polisen inte tar allting sadant pa allt for stort allvar heller tyvarr. Det finns flera historier om man som blivit utskrattade fran polisen for att de ville anmala valdtakt pa en kvinna. Jag har sjalv blivit overtalad in i samlag dar jag klart och tydligt sade nej samt blivit sexuellt ofredad medan jag sov av nagan av samma kon som jag. Jag ar fullt medveten om vad som hander dar ute i varlden. Men jag ar ocksa fullt medveten om hur svart det ar att bevisa nagat alls vilket ar varfor inget av detta gatt till domstol.

        ”Om du som person har sex med en person som knappt är vid medvetande, då bör du nog vänta till dagen därpå så du är säker på att den andra/andre personen verkligen vill ha sex med dig. Annars får du väl fråga?”
        Fast fragan ar ju inte om personen ar vid medvetande. Sa som Borgstrom sager det menar han att kvinnan inte upplever sig valdtagen vid tillfallet (alltsa ar vid medvetandet) men nar hon tanker tillbaka pa handlingen sa upplever hon sig det. Alltsa, som i Assange-fallet som han sa detta angaense: kvinnan vaknar upp under supprise-sex samlaget och finner det njutningsfullt for stunden, avslutar alltsa inte. Hon fullbordar samlaget men dagen efter nar hon tanker tillbaka pa det sa upplever hon att det var en valdtakt. Jag forstar att man tar en riktigt stor, och idiotisk risk om man endast har ett one night stand med nagan att borja ha sex med denne medan denne sover men om personer vaknar och fullbordar med njutning bor inte personen kunna komma tillbaka och kasta valdtakt i ansiktet pa nagon.

        ”Sist jag såg en uppskattning så var det ca 1,2%, dvs samma som för andra brott. Jag vet att några slänger sig med siffror runt 30-40% vilket är absurt.”
        Ja, alltsa, man for allman statistik over det men mig veterligen inte nagan specifik sadan. Vad jag skulle vilja se vore statistik som visar t ex: varfor ett fall lades ner, varfor det blev friande dom, varfor det blev fallande dom, hur manga som var falskanmalningar och hur manga man misstanker men inte kunde bevisa uppsat till falskanmalning med. Det skulle nog vara valdigt anvandbar statistik. Haller med om att 30-40% ar absurt. Men jag ar saker pa att morkertalet bland falskanmalningar inom valdtakt ar storre an 1,2%. Ta till exempel en tjej som ar otrogen och pojkvannen kommer pa det. For att radda sig sjalv sager hon att hon blivit valdtagen och pojkvannen pushar henne att anmala det hela.

        ”Det är jättetråkigt att män bemöts lika dåligt som våldtäktsoffer som kvinnor, jag tror vi kan enas om att offer för våldtäkter generellt sätt måste bemötas bättre och tas på allvar och att saker som kön, klädsel, sexuell bakgrund, relation till förövaren etc inte på något vis får användas för att smutskasta offret.”
        Helt klart ska alla offer oavsett vad bemotas pa ett bra satt och kladsel eller kon ska aldrig vara grund for nagan form av diskriminering. Mitt problem ar dock att man vill gora det lattare for offer att fa en misstankt i fangelse ofta vilket endast leder till rattshaveri tyvarr. Vilket jag hoppas du kan halla med om.

        ”En sak är dock säker, en man blir inte misstrodd pga hans kläder och SlutWalk handlar om just det pga vad polismannen i Toronto sa. Det handlar om hur många anser att kvinnor som har på sig vissa kläder måste förstå att det är därför de blir våldtagna. ”
        Som jag sagt tidigare ar jag inte emot SlutWalk, jag ar emot deras framstallning av polismannen som en offer-beskyllare vilket inte ar sant.

      • Posted by Alie on 15 april, 2012 at 20:19

        Men David, nu känner jag inte riktigt att du faktiskt besvarar det jag skrivit och kommer skriva mer allmänt.

        Det här är ett av mina problem med jämställdismen i jämförelse med jämställdhet.

        Jag är väldigt noggrann med att hålla mig könsneutral, som du ser ovan så har jag bara tagit upp kön då det varit relevant. Ändå tar du upp det igen att männen har det så svårt när de anmäler våldtäkter. Jag har inte ifrågasatt det över huvudtaget. Jag har sagt att alla våldtäktsoffer måste få samma respekt oavsett kön. Mansjourslänken var bara ett exempel i högen, det finns fler mansjourer utanför Uppsala och Stockholm. Varför är det fel att de sponsras kommunalt? Det var ingen som sponsrade kvinnojourerna kommunalt när de kom, det tog många år innan de fick någon sponsring alls. Lobba för att det ska sponsras på regeringsnivå då!

        I alla dina exempel använder du tjejer som nåt negativt, när någon är otrogen så är det tjejen som var otrogen och ville hämnas på sin pojkvän (det där är en så dum myt att jag egentligen inte vill besvara den alls). Och nej det är väl inte någon som sagt att kvinnor är änglar? Jag vet inte varför du försöker påstå att jag sagt det? Jag är mer än väl medveten om vad *MÄNNISKOR* hittar på för dumheter, varför måste du svänga det till kvinnor varje gång? Då blir det du säger bara väldigt fint förtäckt kvinnohat, det är tråkigt att det ska få gå under föreställningen om ”jämställdhet”. Jag är för att saker ska bli bättre för alla, oavsett kön, hittills verkar alla jämställdistbloggar spendera väldigt mycket tid med att gnälla över hur bra kvinnorna har det och hur de stackars männen får stå där med det längsta strået. Slåss för det då, men kalla det inte jämställdhet, i USA kallar de det masculinism.

        Jag är beklagar att du utsatts för sexuellt utnyttjande, det borde vara självklart att ens gränser respekteras. Min fråga är, anmälde du det? Varför/inte?

        Jag anmälde aldrig min våldtäkt, för jag, som du påpekade, förstod inte att det var våldtäkt. Jag förstod inte som 15-åring att jag hade rätt att säga nej, att kämpa emot. Jag förstod inte att det han gjorde var fel, att han borde sluta när jag sa nej, när jag sa att jag inte ville.

        Men jag har som tjej blivit matad med bilden att en riktig våldtäkt är ”våldsam” och sker utomhus av ett monster som är en psykotisk okänd person. Inte av pappan till pojken jag satt barnvakt åt. Så då var det nog sex va? Jag ville nog inte för att jag var oerfaren snarare än att det var våldtäkt. Och tyvärr är jag inte ensam, de senaste10 åren har jag pratat med många kvinnor som känt precis likadant, som haft liknande upplevelser och mått så fruktansvärt efteråt men som inte kunnat identifiera sig med samhällets bild av våldtäkt och därför inte anmält eller tagit upp det. (Och innan du säger nåt, jag säger inte att du sagt nåt av det, det var det som pågick i mitt huvud).

        Att man inte ser det som våldtäkt eller är osäker har oftast inte att göra med att man kanske egentligen ville eller kanske bara hade varit otrogen och ville dölja det utan snarare med att den bilden man blivit matad med om hur våldtäkt är jämfört med vad som faktiskt är våldtäkt inte stämmer.

        Jag tror, och hoppas, att vi med anledning av hur definitionen ändrats juridiskt därmed också har ett ökat antal anmälda våldtäkter för att människor inser vad som faktiskt är våldtäkt.

        Det är min främsta anledning att ha den inställningen jag har, jag vill inte att andra människor (framför allt unga) ska tro att det bara är en riktig våldtäkt om förövaren är ett monster i en buske.

        ”Mitt problem ar dock att man vill gora det lattare for offer att fa en misstankt i fangelse ofta vilket endast leder till rattshaveri tyvarr. Vilket jag hoppas du kan halla med om.”
        Lättare, nej, men jag hoppas att offren bemöts på ett bättre vis och slipper bli utskämda för det som hänt, vilket i sig borde ligga till grund för att det blir ”lättare” att få misstänkta dömda.

        ”Som jag sagt tidigare ar jag inte emot SlutWalk, jag ar emot deras framstallning av polismannen som en offer-beskyllare vilket inte ar sant.”

        Du, i din åsikt, anser inte det vara sant. Men faktum kvarstår att om du kollar upp vad som anses vara beskyllning av offer (victim blaming) och vad han sa så har han, genom att säga att offren kunnat förhindra brottet, också beskyllt offren för att vara vårdslösa eller helt/delvis medgivande. Speciellt som det redan konstaterats att kvinnor (då det är kvinnor vi talar om när vi diskuterar klädernas inverkan på våldtäktsförövaren) inte blir mindre våldtagna om de har jeans och en jacka. Då är hans uttalande både felaktigt och grovt kränkande.

      • Posted by Mats on 2 juni, 2012 at 16:36

        Sa du precis mörkertalet? HAHAHAHAHAH, herregud. Jag trodde alla idag 2012 visste att det är enormt många tjejer som anmäler falska våldtäkter. Assange är ett ganska bra exempel på det. För det första finns det inga studier om det, precis på samma sätt det inte finns några studier om kostnaderna för invandringen i Sverige. Borde prata sitt klara språk men tydligen inte för alla. När poliser och jurister själva går ut och säger att det är enormt många som anmäler falskt borde man kanske börja lyssna istället för att tror på en sketen statistik från feministerna på BRÅ. Inte första gången feminister använder påhittad statistik för att få fram sin poäng. Sverige har inte heller mycket våldtäkter jämfört med något annat land. Det är en orsak till varför du blir varnad även som vit man om du ska semestra i tex Italien, tror du att någon blir varnad för att semestra i Sverige? Självklart inte. Sverige har minst våldtäkter i hela världen, faktum.

        ”Att säga att klädvalet spelar nån roll är att ursäkta förövaren, ge dem fritt spelrum.”
        Nej det är att ursäkta att få gå klädd hur fan man vill, jag säger skyll er själva och lär er klä er. Det är en orsak till varför alla kläder är framställda hos kvinnor för att vara sexuella, skapta för övrigt av mestadels andra kvinnor. Vad konstigt att det fungerar lite för bra eller hur? MmmMMm.

  3. Posted by Freja on 22 mars, 2012 at 10:48

    Men du får ju skylla dig själv när du håller med polismannen när du inte är påläst!

    Man blir inte mer våldtagen för att man har kort kjol (dessutom är det kvinnoförnedrande och sexistiskt i sig att kalla det ”slampigt klädd”), kvinnor som blir våldtagna av en okänd man i en park tex är väldigt få då det vanligaste är att en man, pojkvän, vän eller pappa våldtar, dessutom så är det andra mekanismer som styr våldtäksmannen än kläderna alltså är det totalt felaktigt att påstå att man kan skydda sig mot våldtäkt genom att inte ha utmanande kläder eller att man löper större risk för att bli våldtagen om man har utmanande kläder.

    Det är ett faktafel och det finns ingen koppling mellan kläder och våldtäkter.
    Är man inte påläst kring detta som många andra är som dessutom jobbar med dessa frågor så bör man inte hålla med en inavlad polis i USA som uppenbarligen inte vet vad han pratar om.

    När du väljer att hålla med om hans resonemang fast det inte stämmer alls då får du ju förvänta dig att folk blir arga och påpekar din okunskap? Tycker du inte?

    Svara

    • Posted by Kristian on 22 mars, 2012 at 11:22

      Jag tror du har rätt i sak, men ”Äcklet och jubelåsnan”, ”huvet före i en flismaskin?”
      Är det så man ”påpekar okunskap”?

      Svara

    • Jag höll med polismannen först, sen påpekade någon att det inte fanns någon koppling mellan detta och då erkänner jag snabbt att jag inte är påläst i området och att min åsikt i det inte är viktig. Betyder dock inte att polisen säger det som Slut Walk säger, vilket är hela min poäng.

      Det var en polis i Toronto, eller en mountie som de kallas där. Kanada alltså.

      Jag älskar att jag förvänta mig att folk blir arga och ”påpekar min okunskap”, har vi jämstäldister rätt att bli arga på samma sätt för okunskap kring mäns lidande? Har vi rätt att säga till folk att de är äckliga och dumma i huvudet eller att de ska gå en brutal död till mötes? Jag vet inte om du ens läste mitt inlägg, tydligen inte.

      Svara

    • Så vad har du läst för böcker och forskningsrapporter på detta ämne? Eller menar du att man inte får ifrågasätta utan att vara påläst bara hålla med?

      Svara

    • Posted by Mats on 2 juni, 2012 at 16:37

      ”Man blir inte mer våldtagen för att man har kort kjol”
      Heja dig för att du har intelligens som en ÅSNA!

      Svara

  4. Posted by Freja on 22 mars, 2012 at 11:26

    Lika onödigt som när män ska bestämma vad som är slampiga kläder (kom tillbaka den dagen en man kan kallas för samma sak på grund av hans kläder) och kalla tjejer för slampor på grund av vad de har på sig och sedan sitta och säga att ”ja, det var ju inte så konstigt att hon blev våldtagen – hon hade ju kjol”.
    Det är för övrigt samma sak som att säga att män är djur som inte kan behärska sina djuriska lustar så fort de ser naken hud så våldtar de, sjysst syn på männen?

    Svara

    • Posted by Johan on 22 mars, 2012 at 14:38

      Det är väl inte en osjysst syn på MÄN, det är en osjysst syn på VÅLDTÄKTSMÄN. Där ligger ändå en viss skillnad. Om det är så att lättklädda kvinnor och icke-lättklädda kvinnor våldtas i samma utsträckning är det helt korrekt inte vettigt att rekommendera att man klär sig bättre.

      Å andra sidan är världen inte helt svartvit. En kvinna kan definitivt agera på ett sätt som ökar risken för att bli våldtagen. På samma sätt kan en man agera på ett sätt som ökar risken för att bli grovt misshandlad eller rånad. Om jag går fram och kallar en aggresiv karl för idiot så har jag ökat risken för att bli misshandlad. Betyder det att jag förtjänar att bli misshandlad? Självklart inte, jag får inte ”skylla mig själv”, men trots allt så hade min risk att bli misshandlad varit betydligt lägre om jag INTE gått fram. Det är nog allt polisen ville säga.

      Svara

      • Håller helt med. Sen kan man ju som sagt diskutera om klädseln är det som avgör eller inte, men essensen av vad polismannen menade var ”ta ansvar för att inte bli offer”.

      • Posted by Alie on 26 mars, 2012 at 15:20

        Så om jag hånglar med någon men sen inte vill ha sex med dem så har jag betett mig ojuste och borde ”stå mitt kast”? De finns nog en del som hade sagt att det ”ökar min risk för att bli våldtagen”.

    • Ja, jag kan väl be Slut Walk om en definition på den klädseln. Och varför tror du att det är män som bestämmer vad som är slampigt? Har andra kvinnor ingen åsikt alls om det?

      Jag har aldrig sagt att någon kvinna ”förtjänade att bli våldtagen”, ge mig gärna det citatet eller be om ursäkt.

      Svara

  5. Posted by Nea on 22 mars, 2012 at 17:03

    Alltså även om jag kan tycka att man inte har rätt att gå till personangrepp så kan jag förstå att folk, särskilt tjejer, blir upprörda av ditt inlägg. Varför? Jo, för att som tjej så får man lära sig massor av taktiker för att undvika våldtäkt. Typ inte klä sig ”slampigt”, inte gå hem själv, inte åka taxi själv, ha på sig överfallsspray, inte bli full och vara på sin vakt hela tiden. Hur kul är det att få höra att man måste begränsa sitt liv bara för att det finns personer som inte respekterar andra. Polismannen som uttalade sig har förmodligen ingen förståelse för hur kvinnor känner när en person som faktiskt ska upprätthålla säkerhet för medborgarna istället menar att deras liv ska begränsas för att det, tyvärr, är så. Så vitt jag vet behöver inte män uppleva denna begränsning i samma omfattning som kvinnor. Vad jag egentligen vill säga är att det är mycket provocerande att få höra att man ska begränsa sitt liv av en person som inte behöver tänka på om han klär sig slampigt eller inte.

    Svara

    • Och därför ska jag i princip mordhotas?

      Sen tycker jag det är väldigt intressant att man aldrig hör att pojkar/män bör vara försiktiga och inte raggla hem ensamma då vi utsätts oftare för överfall än kvinnor. Detta beror helt och hållet på att män alltid ses som förövare och aldrig som offer vilket är något jag beklagar mig över. Skulle gärna se uppmaningar från polisen och liknande att pojkar och män bör vara mer aktsamma i sin vardag.

      Svara

    • Posted by Mars on 22 mars, 2012 at 22:57

      Visst kan man tycka att det är galet, att man inte får klä sig hur som helst, men principen är enkel. Man låter bli att provocera och man har mindre risk att stöta på problem. Det är fallet för män. Därför säger polisen som han säger, och därför tror jag du, David säger det de säger.

      Killar tränas i detta hela livet. De flesta killar är väl medvetna vilka provokativa signaler som de sänder iväg, och hur man ska låta bli eller (om man vill) provocera. De flesta kvinnor verkar fullkomligt omedvetna om konsekvensen av att provocera. Det beror delvis på att den absoluta majoriteten av män aldrig skulle tänka tanken att slå kvinnor öht. Det är möjligt att sexuell provokation inte leder till våldtäkt… men provokation leder förr eller senare att man blir fysiskt utmanad.

      Där tror jag skillnaden ligger. För mig är kommentarerna kring det fullkomligt obegripliga.

      Svara

      • Tack, kanske detta är en biologisk sak? Kanske killar är medvetna kring denna provokation för att de genom evolutionen blivit selekterade att inte provocera och bli dödade av alfahannen och hans vänner? Kanske är det där svaret ligger? Kvinnor där emot har man varit tvungen att vurma om för att det är de som begränsar antalet möjliga barn som varje stam och samhälle kan få och därför har deras provokationer inte riktigt setts som något problem vilket betyder att det inte finns någon selektiv press på kvinnor att inte provocera eller förstå provokation.

        Intressant tanke jag fick där 😛 Tack för den! 🙂

  6. Posted by Nea on 22 mars, 2012 at 20:20

    Nej, jag sympatiserar inte med de som mordhotar eller går till personangrepp. Jag är medveten om att det är flest män som drabbas av våld, särskilt ute på kvällen. Jag känner en som helt oprovocerat blev knivhuggen men det finns inget han kunde gjort för att undvika det. Han råkade bara vara på fel plats vid fel tillfälle. Angående att män inte ses som offer kan jag helt hålla med om, man borde prata mer om mäns upplevelser av våld. Idag känns det som att det inte är lika tillåtet på grund av att män förväntas kunna palla en fight och att det inte är manligt att vara ett offer. Dock så tycker jag inte att man ska begränsa sitt liv för att undvika våld. Alltså på det sättet att man ska sitta hemma för att det kan vara farligt ute.

    För att gå tillbaka till vad jag skrev i min tidigare kommentar så menar jag bara att man ibland blir trött på alla råd och förmaningar. Det är den som våldtar som gör fel, jag vill inte leva i ett samhälle där man ska behöva tänka på eventuella våldtäktsmän när man klär på sig. Sen att de finns de som våldtar är jag medveten om, men jag tror att de inte bryr sig så mycket om kläder egentligen, utan bara har det som ursäkt för att förgripa sig på en annan människa.

    Svara

    • Posted by sandra on 1 juni, 2012 at 06:52

      Tycker du det är lika irriterande med uppmaningar om att Låsa ytterdörren, bilen och cykeln? De är tjuven som gör fel, men man behöver ju inte underlätta i onödan liksom. Det är väl det enda den här diskussionen handlar om.

      Svara

  7. Posted by Jule on 23 mars, 2012 at 09:06

    Pinsamt och hemskt att män finner det ”provocerande” av att tjejer har korta kjolar. Pinsamt att fortfarande påstår att det provocerar en våldtäksman när vi redan konstaterat för länge sen att kläder inte hade en koppling till våldtäkt som så många trott i så många år.

    Svara

  8. Posted by Jule on 27 mars, 2012 at 10:53

    Har jag sagt att jag tror att endast makt styr en våldtäksman? Varför fortsätter ni att skriva att kläder inte spelar någon roll men man kan ju ändå tänka¨på hur man klär sig, finns ju ingen logik? Varför kallas kvinnor slampor för att de har en viss sorts kläder på sig? Det är kvinnohat och det visar att kvinnan fortfarande anses vara underlägsen en man. Och självklart så länge det anses att en kvinna är slampa på grund av klädsel, och att en slampa på något sätt själv satt sig i situationen att råka ut för en våldtäksman så kommer det finnas äckel som den här polisen som uttalar sig som efterblivna och lägger skulden på offret, kanske att poliserna skulle fokusera på att göra sitt jobb för en gångs skull istället för att fokusera så mkt på hur kvinnor klär sig?
    Kom tillbaka den dagen en man blir dömd och hånad för att han klär sig som ”en slampa”.

    Svara

  9. Posted by Mariel on 1 april, 2012 at 21:58

    Kram. *som motvikt till näthatet*

    Svara

  10. Tror du att du kommer få något arbete i framtiden som pedofilvänlig jämställdistanhängare och lögnaktig mansrättsaktivist David Holman? 🙂

    Svara

Kommentera

