Finlands skolsystem


Jag har påstått ända sedan PISA kom ut att vi borde kopiera så mycket vi kan från Finlands system. Jag har samtidigt påstått att vi borde låta privata skolor könssegregera och fokusera mer på tävlande. Nu verkar det som om Finland har åkt till USA för att förklara hur deras system fungerar, och av denna video att döma kan jag ha fel i hur jag vill gå tillväga, i alla fall vad gäller att öka den samlade kunskapsnivån. Enligt denna studie så är könsskillnaderna i betygen större i Finland än i Sverige:

Läsfärdighet var i fokus år 2000 och har följts upp 2003. De svenska resultaten visade, tillsammans med bland annat Finlands, Islands och
Norges, i båda mätningarna på relativt stora könsskillnader. Sverige hade en skillnad mellan flickor och pojkar på 37 poäng att jämföra med 32 poängs skillnad för hela OECD. Sverige tillhörde vid båda testtillfällena de 7-8 OECD-länder i undersökningen som hade de största skillnaderna, men Island, Finland och Norge hade ännu större.

Finland är fortfarande ett föregångsland vad gäller utbildning och vi har nog mycket att lära av dem, men man kan inte kopiera och helt glömma pojkars perspektiv för det. nog från mig, här är videon.

6 responses to this post.

  1. OT:
    Använde dig i mitt senaste inlägg. Hoppas och tror att det är okej.:)

    Svara

  2. Detta är dessutom en dålig lösning för alla som är som mig. Det går inte dela skolan efter yttre kön, när det är vårt inre kön som avgör hur vi är som individer.

    Du vet jag såg första delen av en serie om en man som skulle höja pojkarnas läs och skrivkunskaper på 2 månader? Jag hittar inte det inlägget igen. :S

    Svara

  3. Att det är en dålig lösning håller jag med om, i förhållande till en optimal lösning. Men jag ser detta helt klart som en bättre lösning än den nuvarande där detta är olagligt.

    Här är inlägget igen: http://davidholman.net/2011/05/26/pojkskola/1

    Svara

  4. Posted by Tess on 22 februari, 2013 at 13:01

    Var hittar du all information om det finska skolsystemet? Är intresserad och har svårt att hitta!

    Svara

    • Önskar jag kunde hjälpa dig, men kan tyvärr inte det då jag inte har några länkar till hands. Det jag hittat har jag delat med mig av på denna blog

      Svara

Kommentera

