Caitlin Moran och Steven Pinker gästar Skavlan


Jag gick till SVT Play (som tack gode gud även fungerar ifrån utlandet) för att se intervjun med Pinker men fick mer än jag hoppades på. Pinker sa saker som är så självklara att dagens socialpsykologer inte accepterar dem trotts deras vetenskapliga underbyggnad så som att män är mer våldsamma, det är inget som någon hävdar annat, vi begår mer våldsbrott men samma drivkraft som får oss att begå dessa brotten innebär också att vi excellerar inom arbetsmarknaden. Nå väl, se avsnittet, väl värt tiden!

Innan Pinker gick på så var det dock Caitlin Mora som fick gå upp på scen och där diskuterade man hennes senaste bok om feminism, hon säger följande citat:

Jag träffade kvinnor i min ålder och yngre som sa att de inte var feminister. Och jag sa: ”Men vet du, det är du nog.” ”Nej”, sa de. Kvinnor i Nordeuropa föds feminister, vi lever i en feministisk värld. Har man gått  skolan, jobbar och inte känner sig som sin makes egendom och röstar – då är man feminist. Hävda motsatsen går bara att göra om man går till premiärministern och lämnar tillbaka sin rösträtt

Detta är som att kalla en kommunist för kapitalist bara för att denne jobbar, köper hus och betalar den skatt denne ska betala, befängt. Jag kan gärna erkänna att jag har idéer som jag delar med feminister, men detta gör mig inte till feminist då feminismen kommer med en hel hop av idéer jag verkligen inte stödjer.

Feminismen är en politisk ide, och som sådan kan man inte tvingas in i den mot sin vilja. Detta är något jag fått erfara flertalet gånger i mina dar, feminister som säger ”men du är väl visst feminist, du tror ju på ett lika värde”, ”hoppsan är det det enda som feminismen står för?” brukar jag fråga då.

Se Skavlan avsnittet här och hela den 17min långa intervjun med Pinker här.

9 responses to this post.

Kommentera

